DestinationsOverigPersoonlijkTravel list

Ik maakte 15 reizen in 2015

Wat was dit een geweldig jaar op het gebied van zelfontplooiing, ontdekkingen en bovenal reizen. Mijn jaar begon met studeren in Noorwegen, maar ik had niet durven dromen dat ik daardoor zo ontzettend veel mooie reisjes zou gaan maken. Vandaag neem ik je mee naar een overzichtje van mijn reizen van het jaar 2015.

Tromsø en Bergen

Misschien valt mijn reisje naar Tromsø ook nog wel gedeeltelijk onder het jaar 2014, want ik kwam officieel op 28 december in Noorwegen aan. In Tromsø heb ik vervolgens het nieuw jaar ingeluid en gejaagd op het noorderlicht. Dat gevoel wat ik kreeg toen wij het noorderlicht zagen, dat gevoel was echt onbetaalbaar. Er kroop daardoor echt een warm gevoel door mijn lichaam, wat veel zegt bij een temperatuur van -15 graden. Verder zagen we wilde walvissen vanaf een boot en werd ik voor het eerst in mijn leven zeeziek. Dat gevoel vond ik dan weer wat minder.

Vanuit Tromsø ben ik vervolgens naar Bergen gevlogen. In Bergen zou ik een half jaar gaan studeren, al wist ik natuurlijk donders goed dat ik ook veel andere dingen zou gaan doen. Veel uitwisselingsstudenten werden verliefd op het mooie Noorse stadje, maar ik werd nog meer verliefd op de vrijheid om te kunnen reizen wanneer je maar wilt. Het idee om een blog te beginnen is ook rond deze tijd begonnen.

Riga

Mijn tweede bestemming van 2015 was de Letse hoofdstad Riga, waar ik begin februari naar toe ben geweest. Voor het eerst in twee jaar tijd ging ik weer alleen op reis, wat eigenlijk wel weer een beetje spannend was. Tijdens de reis was ik onder de indruk van het prachtige bouwwerk met de naam House of Blackheads. Sowieso is Riga een hele leuke stad voor een korte stedentrip en het verblijf is er ook nog eens heel goedkoop.

Ik heb wel geleerd dat de Baltische staten niet echt geschikt zijn voor een trip in de wintermaanden. Man, wat was het daar koud. Ik kreeg de een na de andere sneeuwstorm over mij heen.

Kopenhagen

Aan het einde van februari ging ik met mijn Erasmusvriendinnetje, want zo noem je mensen die je tijdens je Erasmusuitwisseling ontmoet, op pad. Helaas kregen we eerst te maken met een geannuleerde vlucht, maar we konden uiteindelijk toch de volgende dag via Oslo naar Kopenhagen. Hier verbleven we voor het eerst in een accommodatie van AirBNB en aten we de lekkerste vegetarische burgers ooit. Ook moest ik met de verbazing leren leven dat ik er nog niet eerder aan had gedacht om naar Kopenhagen te gaan, want het is echt een super hippe stad met de meest vriendelijke mensen. Daarnaast was het ook wel leuk dat de prijzen (voor Scandinavië) relatief laag waren.

Gdansk

In maart kwam ik vliegtickets naar Polen tegen voor maar 15 euro voor een retourtje. Ik had nog nooit van Gdansk gehoord en iedereen verklaarde mij voor gek dat ik vanuit Noorwegen naar Polen wilde gaan, maar toch deed ik het.

In Gdansk zie je de Nederlandse bouwstijl terug en kun je genieten van prachtige bouwwerken die net tegen het kitscherige aan zitten. Het is een leuk stadje, wat een prima bestemming is voor twee of drie dagen weg. Mijn eerste kennismaking met Polen was goed en smaakt duidelijk naar meer. Het verblijf in Gdansk was overigens ook mijn laatste keer in een hostel, want daar ben ik echt op afgekickt door de slapeloze nachten. Als je graag mannen/vrouwen mee naar je kamer neemt, dan moet je lekker een privékamer nemen. Maar dat vind ik.

Oslo, Stockholm en Tallinn

Samen met mijn Eramusvriendinnetjes ging ik in April met de trein van Bergen naar Oslo. Dit is een treinreis die bekend staat als één van de mooiste ter wereld. We hebben genoten, maar ik was niet compleet ondersteboven van de reis. Oslo vond ik daarentegen wel erg leuk. De stad is het tegenovergestelde van Bergen, zowel qua moderniteit als qua (cultureel) aanbod.

Vanuit Oslo vlogen we naar Stockholm, om daar het weekend door te brengen. Hier ging ik los in het ABBA museum, maakten we met de gratis guide een city tour en genoten we van het heerlijke weer. In Bergen raakte ik bijna gewend aan 24/7 regen, maar in Stockholm werd ik weer helemaal blij van het zonnetje. Ik ben hier helaas ook direct weer verbrand.

Na een weekendje Stockholm ging de reis verder per ferry. We gingen namelijk door naar de hoofdstad van Estland: Tallinn! Deze stad is net als Riga erg knus en heeft veel historische gebouwen die je echt moet zien. Midden in de stad aten we voor het eerst in maanden een heerlijke Italiaanse pizza, die je in Bergen niet kon vinden. De rondreis kwam uiteindelijk op het einde door een vlucht naar Bergen via Stockholm.

Helsinki

De Finse hoofdstad stond zowel bij mij als mijn reismaatje al een tijdje op het lijstje, maar het kwam er telkens niet van. Misschien dat het kwam door de negatieve verhalen die wij van anderen hoorden. Toch zijn we uiteindelijk in mei in het vliegtuig richting Helsinki gestapt.

In tegenstelling tot de andere Scandinavische hoofdsteden kwam Helsinki grauw over, wat te verklaren valt door de Russische invloeden. De stad trok mij veel minder dan de andere Scandinavische hoofdsteden en ik kan ook met zekerheid zeggen dat ik dit de minste stad vond. We hebben wel veel bekeken, zoals de prachtige rode Uspinski kathedraal.

IJsland

Mijn trip naar IJsland was echt mijn mooiste reis van 2015. Wat. Een. Prachtig. Land! Ik ben helemaal verliefd en vertel ook aan iedereen dat ze zo snel mogelijk een vliegticket moeten boeken om IJsland te ontdekken. Helaas ben ik er maar een kleine week geweest waardoor ik (nog) niet het hele eiland heb kunnen ontdekken. Aan de andere kant heb ik daardoor een extra reden om nog een keertje terug te komen. Het is zo’n divers land dat je toch niet uitgekeken raakt. Terwijl je aan de ene kant nog door resten van een vulkaanuitbarsting rijdt, zie je aan de andere kant papegaaiduikers rondlopen en watervallen glinsteren in het zonlicht.

Mijn reis naar IJsland heeft misschien nog extra veel waarde doordat het mijn laatste reis van mijn Erasmusuitwisseling was. Twee weken na terugkomst vloog ik terug naar Nederland.

Macedonië

Samen met mijn vriend bracht ik twee weken van mijn zomervakantie in Macedonië door. We kozen voor deze bestemming, omdat ik na mijn half jaar in Noorwegen niet veel geld meer over verwachtte te hebben. Macedonië is heel goedkoop en echt de perfecte bestemming voor een zomervakantie. Er valt genoeg te doen en te zien. Zo gingen we een dag naar Albanië en werd ik verliefd op de kerk St. John at Kaneo, met zijn perfecte ligging aan het meer van Ohrid. Mijn vriend zou volgend jaar zelfs wel weer terug willen naar Macedonië!

Porto

Na twee rustige maanden met alleen wat binnenlandse uitjes zoals naar Maastricht, ging ik in november naar Porto. De stad was heel verrassend: pittoresk, gezellig en knus. Je kunt er behoorlijk wat zien en doen, zoals een portproeverij, een ritje met de kabelbaan, de kerkjes ontdekken en genieten van het heerlijke eten. Ook Porto bleek budgetproof. We maakten er een relatief goedkoop weekendje weg van. Hartstikke leuk. Een pluspunt was voor mij trouwens ook dat het er begin november gewoon nog lekker 22 graden was!

Parijs, Disneyland

Op een doordeweekse avond zagen we ineens de kerstreclame van Disneyland Parijs voorbijkomen. Het zag er gezellig uit, al die kerstbomen en Disneyfiguren in kerstkledij. Het zag er zelfs zo gezellig uit dat ik twee dagen later een hotelletje boekte. Eind november reden we met de auto naar Parijs, om de kerstsfeer op te pakken in Disneyland. We hebben er een budgetproof tripje van gemaakt, door een goedkoop hotelletje te nemen en de entreekaartjes online te boeken. Na ons dagje Disneyland kon ik ’s ochtends nog eventjes losgaan bij Carrefour.

Dublin

Het was ooit een traditie van mijn moeder en mij om jaarlijks een stad te bezoeken. Zo zijn we een paar keer naar Londen geweest, maar ook naar Rome en Newcastle. De afgelopen paar jaren kwam het er telkens niet van, tot begin december. Toen ben ik gezellig met haar naar Dublin gevlogen. Ik had al zo veel leuke berichten over deze Ierse stad gelezen, dat ik het zelf ook eens moet ontdekken. En guess what? Ik ben verkocht!

Dublin is misschien wel net zo leuk als Londen, maar gelukkig een stuk goedkoper. Ook vind ik persoonlijk de Ieren leuker dan de Londenaren. Als we de weg even niet konden vinden, kwamen er binnen no time zo drie verschillende mensen naar ons toe om te vragen of we hulp nodig hadden. Als dat geen vriendelijkheid is, dan weet ik het ook niet meer.

Dubai

De laatste trip van 2015 was samen met mijn vriend naar de Verenigde Arabische Emiraten. Ik was al wel eens in Dubai geweest voor een stopover, maar dat geldt voor mij niet echt als het ontdekken van een land. Dubai stond in ieder geval al een tijdje hoog op mijn lijst en het leek mij leuk om een keer rond kerst in een warm land te zitten. Dat heb ik namelijk nog nooit eerder gedaan. Dit jaar kwam het dus uit: 27 graden en een hotel met zwembad. Helaas betekende dat ook direct dat ik gedag moest zeggen tegen mijn kerstgevoel.

Dubai zelf was… indrukwekkend. Een skihal in een winkelcentrum, net als een aquarium, waterval en schaatsbaan, het hoogste gebouw ter wereld en fonteinen die dansen op muziek. Het kan er allemaal. Ik was ook onder de indruk van de Sheikh Zayed Grand Mosque in Abu Dhabi, waar we ook een dagje zijn geweest. Het was al bij al een hele geslaagde trip en het was een perfecte afsluiter voor een meer dan geweldig reisjaar met meerdere prachtige reizen.

The author: Elsemieke

4 Comments

• Ik heb genoten van jouw uitstapjes. Wat een vlotte pen heb je, beeldend ook. Leuk al die indrukken en mooie herinneringen.
    Ik was even op reis, dank.

• War heb je onwijs veel gereisd in 2016, ontzettend leuk!! Vooral IJsland, Porto en Stockholm staan hoog op mijn wishlist. Oh, en Riga en Tallinn ook. Maar ik ga eerst Valencia ontdekken, voor ik op roadtrip naar Cuba reis. Benieuwd naar jouw avonturen in 2016. Veel reisplezier!

• Oh, Cuba staat ook ontzettend hoog op mijn lijstje. Wat dat betreft ben ik best jaloers op jouw vooruitzichten! Opdat we allemaal weer mooie plekjes gaan ontdekken 🙂